Om å være travel, liksom

Joda, så jeg har det kjeeeeempetravelt for tiden. Neidajodasådetså.. Nei, jeg har det ikke travelt, men jeg har fryktelig mye å tenke på. Så den posten om Disneyworld ligger halvferdig og venter på meg. Jeg kommer til det, snart.

Jeg fikk en forespørsel om å legge ut oppskriften på brødet jeg lager. Det gjør jeg så gjerne : ) Jeg bruker en oppskrift fra Grete Roede som jeg redigerer litt etter behov. Speltmel er det ikke alltid vi har i skapet, så da bruker jeg mer  grovmel/rugmel, og tilsetter en dæsj ekstra havregryn og/eller frø. Her er det bare å prøve  seg fram sier nå jeg ; )

Grovt brød

  • 850g Fullkornshvetemel
  • 300g Sammalt spelt
  • 200g Grov rug
  • 150g  Lettkokte havregryn
  • 1 pakke Tørrgjær
  • 1/2 ts Salt
  • ca. 1,1 L Vann (38+)
  • 2 SS Olje

Bland det tørre, la maskinen gå mens du heller oppi vann og olje. Har du ikke maskin så bjore du det bare sammen for hånd. Elt deigen i maskinen i ca. 10min. Igjen, hvis du ikke har maskin så knar du til det gjør vondt i hendene, og så litt til. Deigen skal være klissete, for spelt trenger mer vann enn vanlig mel.

Heves til dobbel størrelse, ca. 45min.

Slå deigen sammen, skal ikke eltes lenge! Del deigen opp i emner. 3 emner gir lave brød (som igjen gir små brødskiver), jeg deler i 2, da blir brødene normalt høye.

Heves i ca. 45min.

Stek brødene på nederste rille, 175C i ca. 45min. For å sjekke om brødene er ferdig, banker du litt på dem med fingeren for å høre om du får en fin, hul lyd. Pass på så du ikke brenner fingrene ; )

Denne oppskriften gir saftige brød, men det er ikke så veldig mye smak på de. Kanskje man kan ha en skje honning eller to oppi, så smaker de litt bedre? Det hives alltid en dl og to med frø oppi mine brød, soslikkekjerner og linfrø gir ekstra god smak. Jeg prøver meg alltid fram, så ingrediensene varierer fra gang, er alltid på jakt etter den perfekte kombinasjonen som kan gi meg supersunne, velsmakende brød : )

TIPS: ha en badehette over bollen når du setter de til heving, så slipper du å bruke masse plasfolie og sparer naturen for litt ekstra søppel. TIPS2: Sett en kopp med vann i mikroen og kjør den i ca.2min. Ta koppen ut og sett inn bakebollen, så får deigen heve i et varmt og fuktig klima.

Hvis noen skulle være interessert i å lage knekkebrød, så ligger oppskriften her. De blir forresten ekstra crispy om man bruker sånne her bakebrett ; )

Jeg må jo bare innse det. Jeg er en mat-nerd….

1 responses to “Om å være travel, liksom

  1. Takker for oppskriften!

Legg igjen en kommentar